الجمعة، 4 أكتوبر 2019

#ملهمتي_الحلبية الشاعر عاطف بيومى محمد




بنت شافتها عيني لمعت
واجبرتني اعشقها عشقا ابدياً
البنت دي خلتني اتمني 
اني اكون من ارض سوريا
البنت دي عباره عن مدينة 
البنت دي ملكه الياسمين 
البنت دي جوهرة مضيئه
و قدوه لكل للعاشقين
ما لقتش يوم فحياتي اجمل 
غير اليوم اللي حبتها فيه
ومحستش حقيقي بنبض قلبي
غير لما كتبها الزمن انها تداويه
وانا بشكر يأسي ويا ألمي
وبشكر الايام الي مرت ب اه
في الاخر وقفت جمبي وهديتني
سلامة وطن ومستقبل حياة
وانتى بس مش وطني وحياتي 
انتى كل شي كنت عايش اتمناه
بس انا بتعجب جدا على الدنيا 
والتعجب استعجب من دي حياه 
والدنيا ياما كسرت خاطري
بس جبرت بخاطري تكوني هواه 
تشهد عليا ساحه عبدالله الجابري
وانا بقول للشعب انتي للجرح دواه
وهقول لها بحلب وسط قلعه الشبهاء
انا بحبك موت يا بنت سوريا
يا ملكه علي عرش النساء
انتي مش من بشر ولا حوريه
انتي ملاك مسدد من السما
يظهرلي جمال الجنه في عينيا
وفاهركع واسجد وادعي للّه
واحمدو انو كتبك ليا هدية
وهفضل شاكر للطف الله
انو كتبك انتي بالحياه ليا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق